Slaapproblemen

’s Nachts klaarwakker en overdag zwaar vermoeid?

Niets is eenzamer en desoriënterender dan slapeloosheid.
Donna Tartt

Iedereen slaapt wel eens slecht, een nacht of een paar nachten. We spreken pas van een slaapprobleem wanneer mensen langere tijd slecht slapen, dat niet kunnen doorbreken en daar overdag veel last van ondervinden. Er zijn verschillende soorten slaapproblemen;

  • slecht in kunnen slapen,
  • midden in de nacht lang wakker liggen,
  • of te vaak of te vroeg wakker worden.

Hierdoor ben je overdag moe, lusteloos, slecht geconcentreerd en/of prikkelbaar. Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben. Ze kunnen samenhangen met:

  • spanning, stress of zorgen,
  • lichamelijke klachten,
  • gebruik van teveel koffie of alcohol
  • onregelmatig dag- nachtritme (door bijvoorbeeld werk)
  • psychische problemen

De oorzaak kan liggen in spanningen of stress, die samen kan hangen met gebeurtenissen overdag of zorgen over morgen. Ook lichamelijke problemen kunnen slapeloosheid veroorzaken. Vaak gaat het dan over aandoeningen die met pijn of jeuk gepaard gaan, maar ook hormonale aandoeningen kunnen een oorzaak zijn. Vrouwen die in de overgang raken kunnen te maken krijgen met slaapproblemen die het dagelijks functioneren flink kunnen verstoren. Bekend is dat stimulerende middelen als koffie, zwarte thee, chocola maar ook alcohol de slaaprust kunnen verstoren. Zo’n slaapmutsje lijkt goed om in te slapen maar teveel alcohol zorgt er ook voor dat de diepere slaap verstoord raakt. Tot slot kan slapeloosheid ook een onderdeel zijn van een psychische aandoening als depressie, angst of een trauma. Door het slechte slapen worden die problemen vaak versterkt of in stand gehouden.

Slaapstress

Mensen die slecht slapen maken zich vaak veel zorgen terwijl ze in slaap proberen te vallen. Het nachtelijke piekeren. Eén van de dingen waar zij zich zorgen over maken, is de slaap zelf. Regelmatig op de alarmklok kijken en uren tellen, vaststellen dat dit niet genoeg is en je daar vervolgens weer zorgen om maken, wat je weer wakker houdt. Kortom; hoe harder je probeert te slapen hoe moeilijker het wordt.

In de behandeling van slaapproblemen gaan we deze negatieve denk-spiraal doorbreken, piekerneiging verminderen en tegelijk werken aan betere ontspanning en een gezonder slaapritme.