Verwerken van trauma’s

Heb je een traumatische gebeurtenis meegemaakt die je leven nu nog steeds beïnvloed?

There are wounds that never show on the body that are deeper and more hurtful than anything that bleeds.” Laurell K. Hamilton, Mistral’s Kiss.”

Nare gebeurtenissen horen bij het leven, maar soms ontregelen ze je leven dermate dat je er iets aan moet doen. Het kan zijn dat je een schokkende gebeurtenis hebt meegemaakt zoals een auto-ongeluk, mishandeling of geweld. Maar ook een scheiding, een nare jeugd of het overlijden van een dierbare kunnen je huidige leven nog steeds negatief beïnvloeden.
Klachten die je kunt overhouden zijn bijvoorbeeld angst, woede, verdriet en machteloosheid. Deze veroorzaken stress en ontregeling van je leven. Mogelijk is er sprake van een post-traumatische stress-stoornis (PTSS) wanneer er tekenen zijn van herbelevingen, vermijding van prikkels die te maken hebben met het trauma en verhoogde gespannenheid en alertheid. Deze kunnen elkaar in tijd afwisselen.
• Herbelevingen uiten zich in flashbacks, nachtmerries, terugkerende angstreacties en gaan vaak samen met hartkloppingen of een verlammend gevoel.
• Vermijding uit zich bijvoorbeeld in ‘leven op de automatische piloot’, je afsluiten, er niet over willen praten en het vermijden van plaatsen en prikkels die nare herinneringen oproepen.
• Verhoogde gespannenheid en alertheid uiten zich onder andere in schrikachtig gedrag, agressief gedrag, geïrriteerd en overgevoelig zijn, gebrek aan plezier, grote vermoeidheid en concentratieproblemen. Ook emotionele verdoofdheid kan een uiting hiervan zijn.

Veel mensen denken dat ze hiermee moeten leren leven, maar onderzoek wijst uit dat, hoe schokkend de gebeurtenis ook is, dat na behandeling het trauma in sterke mate vermindert of zelfs geheel verdwijnt.