Weinig zelfvertrouwen

Ben je onzeker en denk je negatief over jezelf?

Je bent wat je denkt dat de ander denkt dat je bent… Het kan een behoorlijk ingewikkelde kronkel in je hoofd opleveren. Maar het is dan ook lastig: je zelfbeeld. Sommige mensen lijken zich er niet van bewust en leven zorgeloos zonder zich af te vragen wat anderen van hen denken, maar voor anderen bepaalt het hun leven.

Een negatief zelfbeeld komt vaak voor. Je herkent het aan de volgende signalen:

·       Je hebt diep van binnen het gevoel dat je niet veel kunt, of niets goed kunt

·       Je bent zeer kritisch op jezelf, op het ongezonde af

·       Je bent gevoelig voor kritiek en voelt je snel tekort schieten

·       Je voelt je vreemd, een beetje raar, en hebt dikwijls het gevoel er niet echt bij te horen

·       Je vindt dat je lelijk bent, te dik of te dun, een grijs muisje

·       Je vindt jezelf dom, een maatschappelijke mislukkeling

Je zelfbeeld is een denkbeeld en opgebouwd in de loop van je leven door allerlei ervaringen die je hebt opgedaan. Omdat het een denkbeeld is is het dus ook veranderlijk. Je hebt de vrijheid om te kiezen of dat beeld echt bij jou past. Door je zelfbeeld op een gezonde afstand te analyseren, kunnen we zien welke denkbeelden.

Door ons te richten op jouw talenten, jouw kwaliteiten en je kracht kunnen we aan dat denkbeeld een andere vorm geven, zodat je dichter bij jezelf komt. Een zelfbeeld op maat zogezegd. Als je weet te komen tot volledige zelfacceptatie, groeit je zelfvertrouwen, is er weer balans en ontstaat een stevig fundament voor zelfontplooiing.

In de behandeling is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Hierbij krijgt men meer inzicht in de onderliggende denkpatronen die het zelfbeeld bepalen en men leert alternatieve, meer helpende denkpatronen die het zelfbeeld versterken. Men leert om meer te denken aan nu en de toekomst en het verleden te accepteren en meer los te laten.